Sider

lørdag 27. desember 2008

Lørdag, 3.dje dag jul

Litt nostalgi rundt julepynten :)

Disse gamle nissene husker jeg fra jeg var liten.
Vi brukte dem bestandig på bordet i julehelgen og til over nyttår.



I Valdres var det skikken ( noen bruker det fremdeles ) å henge opp julehandkle, eller handkleflettinger over kristneteppet i høgsetet til jul.
Disse på bildet er gamle, og kommer fra garden der mor vokste opp.
Det sies at handkleflettingsskikken egentlig stammer fra påsketiden, der det skal symbolisere forhenget i templet som revnet.. Kunne vært moro å høre om noen vet mer om dette.



De neste to juleenglene har jeg fått av Magnhild, tusen takk, Magnhild :)
Jeg setter veldig stor pris på dem.





Fa engler og til nisser :)
Disse har jeg hatt noen år, og de er hjemmestrikket og så søte.
Jeg blir glad hver gang jeg ser dem.
Takk til Margit som har strikket og gitt meg disse :)




Så noen keramikk nisser som jeg setter stor pris på.
De er kanskje ca 5 år gamle, og var VELDIG in det året de kom..



Jeg har også en strienisse, han får alltid plassen på kista i gangen.
Han lyser opp tilværelsen for alle som kommer :)



Juletreet :)
Pynten på de nederste greinene blir alltid noe "redusert" pga gode firbeinte hjelpere jeg har i huset :)

Ingen kommentarer: