Sider

onsdag 14. april 2010

Mine fantastiske pasienter !

Min logopediske hverdag gir meg alltid, ( og forhåpentligvis også pasientene ) en rik opplevelse, hver dag !
Alle mine mennesker har også like stort mangfold i interesser.
Våren byr også på mange spennende ting, men det er første gang jeg ser nyplantet løvetann i potter !  I mitt terapeutiske yrke lærer man seg utrolig mye å snakke med sine pasienter om i forbindelse med tilretteleggingen av oppgaver som passer for hver især :) I dag besøkte jeg en meget allsidig dame.

Størstedelen av hennes hage var avsatt til diverse urteplanter, og inne har hun et rikholdig utvalg av diverse tørkede droger, som det kalles når det er tørket.

Mennesker med slitasjegikt ofte har lite svovel i brusken anbefales de å spise mye svovelholdige grønnsaker som løk, hvitløk, kål, rosenkål og brokkoli. Grønnsaker med avgiftende bitterstoffer som løvetann og bitter salat bør også inngå i kosten.
Løvetann har blitt brukt med hell som et urindrivende middel og et middel for leveren. Løvetannrot er et utmerket levertonikum. Det er vist at urten øker galleutsondringen ved direkte å øke produksjonen og har dessuten en effekt på galleblæren som gjør at den trekker seg sammen og frigjør opplagret galle. Den er derfor virkningsfull som en terapi ved hepatitt, gulsott, galleblæreinfeksjon (cholecystitis) under forutsetning av at gallegangene ikke er blokkert. Den utrensende effekten gjør at løvetann kan anbefales ved urinsyregikt og andre revmatiske plager. Brukes alene eller sammen med andre urter - f.eks. sammen med bjørk og brennesle som en vårkur. ( Kilde ).


Hun plukker også "musørene" på bjørka, og tørker disse.
De har en utrolig god lukt, liksom de andre drogene også har.
Bladene inneholder steroide saponiner, garvestoffer, flavonglykosider (hyperosid og quercitrin), harpiks, bitterstoffer, C-vitaminer, mineralsalter (først og fremst kalium- og kalsiumsalter) og eterisk olje med bl.a. metylsalisylat. Innholdet av sukkerstoffer i de unge friske bladene er heller ikke ubetydelig.
Les mer om hva bjørka kan gi, her.


Tørket brennesle, både blad og røtter.
Jeg smakte på røttene, og det var knaskens snadder, søtlige i smaken.
Det gav i allefall  mersmak !!!

En meget jernholdig plante som kan brukes ved anemi (blodfattighet). Virker ellers urindrivende og blodsukkersenkende og kan anvendes ved revmatiske lidelser, ødem og mild diabetes. Uttrekk fra røttene er blitt brukt mot plager i urinveiene og ved prostataproblemer. Å piske giktbrudne lemmer med friske, brennende skudd skulle lindre plagene. Brennesleblad er svært næringsrike og kan brukes til mat, f.eks. i en grønn suppe om våren. ( Kilde ).



Hun hadde også samlet Salvie.
Salvietinktur er et klassisk middel til munnpenslinger ved tannkjøttbetennelse, og noen tannkremer tilsettes av denne grunn salvieuttrekk. Dessuten benyttes salvie som te mot betennelser i mage- og tarmslimhinnene, ved fordøyelsesproblemer som oppblåsthet og diaré, mot svettetokter hos kvinner i overgangsalderen og til å stanse melkeydelsen ved avvenning av ammende småbarn. Salvie inngår dessuten i preparater mot hoste på grunn av sin slimløsende virkning. Salvie har en konserverende virkning på matvarer. Den rene eteriske oljen benyttes til parfymefremstilling, i aromaterapi og som duft- og smaksstoff i matvarer. ( Kilde ).

Dette er bare litt av alt hun hadde og brukte i daglig matlaging.

Da jeg skulle gå, fikk jeg med meg et glass med lavendel. En utrolig droge, som er:

Beroligende, avslappende, søvndyssende, krampeløsende, smertestillende, antidepressiv, nervestyrkende, blodtrykksenkende, menstruasjonsregulerende, stimulerende, fordøyelsesfremmende, magestyrkende, galledrivende, slimløsende, antiseptisk, bakteriehemmende, sopphemmende, stimulerer kretsløpet, urindrivende, utrensende, hudirriterende og insektdrepende (møllmiddel, loppemiddel).

Men lavendel er så mye mer.. Du kan lese mer HER .




Ha en fin onsdagskveld !
Klem fra

1 kommentar:

Iren sa...

Tenker nok du har en spennende og ikke minst givende jobb Bjørg ;) Høres slik ut. Har jobbet sammen med logopeder på PPT og det virker som det er en jobb å trives i ;)

Så var det spennende dette med urter som naturmedisin etc. Ganske så spennende om en bare setter seg inn i det. Jeg har stor tro på slike naturvidundere. Selv har jeg vært på fotsonebehandling idag ;) Ganske spennende det også ;) Da traff jeg på ei som jobber der som har en liten hvit toy puddel på 1 år. Foreldrene hennes har en grå dvergpuddel som jeg lurer på om er fra deg? De heter Nylund ;) Det er en hann og den er ca 4-5 år. Husker du det?

Klem fra Iren