Sider

søndag 11. september 2011

Septemberhelg

Tenker på 11. september for 10 år siden... da tvillingtårnene i NY falt. En uvirkelig ting skjedde. Siden det har det skjedd mange meningsløse ting som vi vel kunne ha vært foruten ..
Tiden har gått så fort, og 10 år er liksom ingenting ! Skremmende.

En blir melankolsk av årstiden vi er kommet til, har liksom en slags moll-modus, vet en skal gjennom en lang vinter før en kan begynne å lengte mot våren igjen.
Ute henger tåka langt nedover tretoppene.

Dagene skifter med sol og regn, mest regn.. Høsten har en helt spesiell lukt. Det lukter jord ! Våt jord. Lukten blir sterkere etterhvert som høsten skrider fram og lauvet faller ned på bakken og råtner.


Utsikten fra mitt soveromsvindu mot nabohagen.. Regndråpene henger på frøkapslene. 
Hagen har stått nesten urørt i sommer.. Det bor tilsynelatende ingen der lenger, bare av og til har det vært noen der i sommer og slått plenen. Nå er det lenge siden, og gressklipperen står der, øverst på bakken og ser tragisk ut !

Allerede nå har vi høstfarger fra naboens hage. Er veldig spent på når det blir "liv" der igjen. Savner det litt også. Det har vært stille der siden påske. Tenkte jeg skulle fått hjelp til å bli kvitt et par hundre kilo med singel fra hagen min, som kom med naboens snøfreser i vinter, men tiden leger "alle sår", og torv og ikke minst mose har vokst over singelen.
Det var håpløst å rake det opp, men nå er det ikke noe problem lenger.

Verandaen er tømt for blomster.. Det går fort til første frostnatt og det er greit å rydde opp nå, istedet for å stå med dette når det er blitt kjølig i lufta.

Dette var det tidligere "Elsa Beskow" huset "mitt"  :) Et gammelt, nostalgisk nabo hus på oversiden her, som hadde sett sine bedre dager. Jeg tenkte bestandig på tegningene i Elsa Beskow's bøker, som jeg hadde da jeg var liten. Der var det massevis av "gammelromantiske" bilder. Nå er huset pusset opp og påbygd med veranda og et ekstra tilbygg. Riktig flott er det blitt !
Det passer å avslutte med dette, en aner høsten i annmarsj her også.
Ha en fin søndag alle, med eller uten sol :)

Klem fra Lilleba

Ingen kommentarer: