Sider

søndag 2. oktober 2011

Fårikåldagen var nå på torsdag, vi tar den på søndag :)

Nam, nam !! Når det først er fårikål, så jager jeg en STOR kjele, og den er alltid best dagen etter.
Her er det blitt tradisjon med fårikåldag første søndag i oktober for mine venner, og det er bare å glede seg :)
På mail fikk jeg en link til DENNE siden. Dette ser unektelig godt ut, og her er også en variant som kan lages av restene :D Oppskriften som følger, er fra Grethe Roede, og jeg har firedoblet den !!  Best blir smaken om en tar noe kjøtt fra voksen sau, samt lammelår i skiver.. Tilbehør: Tyttebær og øl. Her er mange kjørbare, så det blir Munkholm :)

600 g magert lammekjøtt (flatbiff, ytrefilet, lammelår)
1 kg hodekål
2 ts salt
1 ts hel pepper
3-4 dl vann
2 ss hvetemel

Slik gjør du:
Skjær kjøttet i serveringsstykker, og kålen i båter.
Legg kjøtt og kål lagvis i en kjele. Dryss hvetemel, salt og pepper mellom lagene. Hell på vannet og kok opp. La fårikålen trekke under lokk til alt er mørt, ca. 1 1/2 time.
Server fårikålen rykende varm med kokte poteter.

Noen blander også inn litt andre smaksvarianter, se bare denne bloggen HER :)

Og det lukter altså sååå godt !! Kunne jeg bare fått dele denne fårikållukta med dere ....



Ha en fin ukestart !

Ingen kommentarer: