Sider

tirsdag 10. november 2009

Keramikk pudler enda en gang :)

Fredag var Else og jeg på besøk hos en keramiker på Lena.
Else kjente henne fra tidligere, hun heter Anne-Johanne Sørheim og har sin hjemmeside HER.
Hun lager så mye vakkert, og det er verd å gå turen innom hennes hjemmeside og titte.

Hele forhistorien til det jeg skal skrive her finner du tidligere på DENNE siden. Nederst på siden der er en svært spesiell historie som startet for snart 40 år siden... om 2 keramikkpudler som fant veien til Norge fra Danmark..... og kom til hvert sitt hjem fra NKK's utstilling på Sjølyst i Oslo.



De har " funnet" hverandre igjen etter alle disse årene, og i noen uker nå får de stå sammen på keramikkverkstedet.

Den brune er noe større og mer maskulin enn den svarte, så det er nok en av hvert kjønn :)
Den svarte er svart, fordi den har blitt brent en gang ekstra ganske ufrivillig.
En husbrann "overlevde" den, men ble ganske mørk, og mistet haledusken.



Else har fått denne mørke puddelen av Inger Lise som har hatt den i alle år, og de to har altså en felles bekjent, keramiker Anne-Johanne Sørheim, som ville se hva hun kunne gjøre for å reparere...
Den lyseste av dem er der bare for å være modell....



Den "lille" tispa på 10 kilo skal altså få seg en ny haledusk. Anne-Johanne mente forøvrig at vi ikke burde gjøre noe med fargen, da den fortalte hele sin egen historie slik den var.....    Og jeg er helt enig !!



Disse figurene er så fantastisk flotte !
De kostet et månedsbudskjett med mat for 2 voksne og 2 barn den gang de ble kjøpt ( pr stykk ):


Jeg skulle så inderlig ønske at noen kunne klare å spore opp hvem denne kunstneren var..........
Kanskje noen kan finne ut ved å google ?
Jeg er spent på å høre, for han/hun må ha laget såpass mange at kanskje noen dansker kjenner den igjen og an gi en kobling ............

Ha en koselig tirsdag alle sammen !
Klem fra

2 kommentarer:

Lenemora sa...

Har desverre ingen innspill når det gjelder denne kunstneren, men søte var de!
Så koselig at du ville være med i konkurransen min!

Klem fra Lenemora

Iren sa...

Skikkelig koselig keramikkfigurer var dette! Og for en spesiell historie det var bak dem.

Koselig med hyggelige kommentarer i bloggen min også. Og det ordtaket ditt har du nok helt rett i ;) Det er nok det jeg bare må gjøre selv om ikke så lenge. Maja ble forresten veldig flott etter klippen synes matmora *lol* kanskje ikke annet enn forventa ;) Har lagt inn bilder på puddelforumet ;) Skal legge i bloggen etter hvert ;)

Ha ei flott helg!

Klem fra Iren og Maja :)