Sider

mandag 21. oktober 2013

Trang fødsel, del 2


Trang fødsel, del 2 21/10/2013

Ned på Elkjøp med ny-maskina i dag.
Fikk vite jeg burde bruke google chrome, istedet for eksplorer, det er en mye raskere nettleser.
De ekstra programmene som forstyrret hadde nok blitt med da jeg innstallerte Irfan view, men fikk jo avinnstallert disse, uten at det hjalp nevneverdig. Minnepinnen som ble lagt av på fredag ble strøket fra kvitteringen, og den tusenlappen ekstra som jeg ble belastet for var for å overføre data fra den gamle stasjonære og over til minnepinnen, tilsammen kr 1 494,- om jeg skal overføre disse data. Men jeg får ikke brukt programmet ( databasen ) direkte, uten å evt sende alt til CompuPed og få lagt det inn i en nyere versjon derfra, siden alt er i DOS på en gammel windows 95 maskin.

Jeg har allerede betalt kr 995,- for overføring hos Elkjøp, men spekulerer veldig på om jeg får noen glede av det. CompuPed har nye eiere nå, som aldri har svart på en henvendelse siden jeg la problemet fram for firmaet for mange år siden. Det er ikke bare å miste 90 000 stamtavlenavn heller..

Nok om det, jeg leverte som sagt den nye maskina i skranken, og reparatøren gjorde noen grep, for om mulig få den til å fungere bedre.

Vel hjemme igjen åpner alt normalt, men etter en liten stund sitter pila fast.
Jeg merker av mailer som skal slettes, trykker på «søppel» , men ingenting skjer...

OK, jeg laster ned Google chrome uten problem, og begynner med friskt mot der.
Oppdager at chrome er minst like treg som eksplorer.

Vel, da får jeg innstallere skriveren. Ops! Pila fryser direkte. Jeg legger på lokket en stund, og tar det opp igjen, og da fungerer pila.
Skriveren innstallerer seg, men får ikke åpnet den på høyreklikk for å scanne.. , får heller ikke krysset bort enheter og skrivere. .. På med lokket igjen.. det hjalp ikke denne gangen. Må slå av og på igjen maskina.

Forhåndsvisning av scanning lar meg ikke trekke inn det området som skal scannes. Jeg scanner likevel hele området, og lagrer i Mine dokumenter i en mappe jeg kaller Kvitteringer. Problemet er bare at jeg får ikke åpnet mappen for å lagre.. Får heller ikke skiftet navn på fila.
Deretter er det problem med å åpne Dokumenter.

Prøver å gi nytt navn til fila, uten at noe skjer.. så fryser pila.
På med lokket.. Dette må gjentaes tre ganger før det endelig lykkes.

Så skal jeg oppdatere bloggen, skal logge inn med epost og brukernavn, men markøren får jeg ikke plassert før etter tre minutter. Så får jeg ikke lukket faner, pila fryser.. - på med lokket- opp med lokket, og jeg kan fortsette.. ca et par minutter, gir opp !

Prøver i explorer igjen, uten hell.. Lukker explorer og åpner chrome, skal søke i søkefeltet, men får ikke engang plassert cursoren i søkefeltet. Pila forsvinner !
På med lokket, opp med lokket, og nå kan jeg plassere cursor i søkefeltet, og kommer fram dit jeg skal, men da er det også stopp.
På med lokket igjen en stund, og så kommer jeg et skritt videre..

Redigere tekst på nett, kan jeg bare glemme, det er ikke mulig å få plassert cursor der jeg skal flette inn noe, det er rett og slett ingen reaksjon, cursoren står bare og blinker en helt annen plass i teksten.

Og pila lever sitt eget liv rundt omkring, uten kontroll.
Ikoner på skrivebordet lar seg ikke flytte på, men spretter tilbake på den plassen de hadde.

Har til nå brukt 3,5 time på dette, siden jeg kom hjem, og orker ikke mer !
Dette er skrevet på min hoved PC, som fungerer som gull !
Fortsettelse følger..


1 kommentar:

Anne Grete sa...

Neimen uff så kjedelig dette var , Håper det ordner seg . Ellers kan man bruke angrefrist på kjøp , kan man ikke ?