Sider

fredag 10. februar 2017

Det var en gang at banken var bank..

Jeg skulle veksle inn noen danske kroner og sette pengene inn på min konto, og gikk selvsagt i banken, men se...   det kunne de ikke gjøre, for banken kan ikke ta i mot utenlandsk valutta lenger, for banken har ikke lenger pengetransaksjoner med løse kronasjer, så da så..  Dette var Toten sparebank.



Så prøvde jeg post i butikk, men det gikk heller ikke...

Vel, vel..   det gikk noen dager, og jeg skulle til Gjøvik en tur, og gikk for sikkerhets skyld innom min lokale bank der.. DNB.   Der var det møblert om, Det var stående "buffet"  rundt noen små, runde bord rett innenfor døra.  Men det var sitteplasser langs veggen for ventende kunder.

Da turen endelig kom til meg, fikk jeg samme svar som sist, banken kunne ikke ta i mot penger, og de hadde heller ikke fremmed valuta, om jeg skulle trenge det...  Men det er jo ingen som trenger valuta lenger når "alle" har kort.

Det var håp likevel, for jeg fikk vite at siden Gjøvik enda har et "ekte" postkontor, en av de få som er igjen i landet, så kunne jeg veksle der.   Juhuu !  Så flott !  Det kunne jo bli langt å reise ellers, siden det bare er 30 postkontor igjen i hele landet ..

Jeg gikk inn med "nytt mot" og la fram saken..  Ja, tenke seg til, jeg skulle få vekslet og få satt de danske kronene inn på konto, men jeg måtte vise legitimasjon. Jeg dro fram bank kortet, men se, det var ikke bra nok...   Jeg hadde vel en annen legitimasjon ?  Ja, jeg mente jeg hadde førerkortet i veska, og begynte å lete blant .., ja , dere vet hvor lett det er å finne ting i ei stor veske...
Til sist fikk jeg halt det fram,  og..    Å nei, sa dama, dette førerkortet er Aaaltfor gammelt !!   Det får gå med bank kortet lell,  det er da ikke så store summen, men det er altså også 75 kroner i gebyr !  Ja, da håper jeg det ikke er danske kroner da, sa jeg, og smilte skjevt  :-/

Vil du ha kvittering, spurte dama..  Ja, takk, sa jeg.
Se hva det står på den:  DNB  ( den norske bank )    Det var jo der jeg var innom før jeg gikk på posthuset.  Er det mulig ?








Ingen kommentarer: