Sider

mandag 1. oktober 2012

Siste dag i september

Høsten er her for fullt, og været har vært så bra siste uka. I dag skriver vi 1. oktober, og temperaturen er + 15 C.
Uka har vært trivelig, og lørdag, dagen før Prøysenmarsjen, hadde jeg den tradisjonelle fårikåldagen her :)

Vi var 6 til bords,
Kristin og Halvard, Else og Villy, Magnhild og jeg.
Til kaffen hadde vi dette:

 
Den består av knust digestivekjeks, med smeltet smør.
Så et lag med krem, vispet sammen med melis og philadelphua ost.
På toppen en pose med skogsbær :)
 
 
I går plukket jeg epler i hagen. Du kan godt si at de er økologiske epler, da de ikke har vært sprøytet.
Det er de første eplene jeg ser på dette treet på alle de 17 årene jeg har bodd her !
Fantastisk på smak også.
 
 
Åkerø er en av de mest kjente og og populære av de gamle eplesortene. Sorten er svensk og kom til Norge i 1860, og har fram til 1980-årene vært en av de viktigste sortene i Norge. Eplet har gulgrønn grunnfarge og får ofte teglsteinsrød dekkfarge, spesielt på solsiden. De har en helt spesiell sødme og aroma som jeg liker så godt !

 
Det ble ikke mange, men det som er skal nytes :)
 
Ha en flott uke, alle mine venner der ute i kyberspace !  Klem fra Lilleba

1 kommentar:

Petrinetrollmor sa...

Hei, og god haust ! Egentlig er eg ingen epleetar, men når eg ser desse delikate epla dine, får eg innmari lyst å sette tenna i eitt og gnafse i veg :) Ostekake likar eg veldig godt og denne varianten har eg virkelig lyst å prøve å lage og sist men ikkje minst, ete :)

Ha ein fortreffelig fin haust vidare:)