Sider

lørdag 15. august 2009

Læreplan anno 1891

Min bestefar var lærer i Avaldsnæs Skolekommune.

Jeg fant igjen en læreplan ( eller skoleplan, som det het den gangen), fra 1891. Det er et bitte lite hefte på 31 sider. Etter jeg var ferdig med dagens gjøremål i går, satte jeg meg ned for å titte mer i den. Læreplaner i dag er av en helt annen dimensjon og innhold, ikke minst !

Særlig kapitlet om Kristendomskundskab var interessant, hvor viktig det var å lære salmevers, be bordbønn, og lære utenat Luthers lille Katekismus mm.  :D

Klikker du på bildene, skal det bli større og lesbart.

Særlig 5te Afsnit som omhandler Bestemmelser om Orden og Tugt, er interessant lesning:


Først i heftet står det: Naar Elevantallet er 12 eller derunder, udgjør den aarlige Undervisningstid mindst 9 Skoleuger.....   :D

Ha en fin helg !

Beste hilsen 

2 kommentarer:

Edna sa...

Her har du virkelig funnet igjen en perle! Det er så artig å se hvordan ting var så langt tilbake i tid, og sammenligne med dagens virkelighet. Tror ikke det er mange lærere som kjenner seg igjen i disse reglene. Ikke mange elever, eller foresatte for den saks skyld. Underholdende lesning en sein lørdag kveld :-)

Marika sa...

Tack för grattis i min blogg!
Jomen lite besviken blir man när man får en 2:a. Men det är bara att ta nya tag & kämpa på med sin silver. Det är inte lätt men det går.
Kramar Marika & Kennel Silver Victori