Sider

lørdag 22. august 2009

Rabarbravin og Norgesglass


OPPSKRIFT
Magnús Þór Magnússon

Rabarbravin 1


(Gammel oppskrift)
Til 40 l anker

12 kg rabarbra hvis stilker flaaes, skjæres op og knuses. De knuste stykker staas i vand i 3 dage. Hvorpaa de vrides, og saften siles för den has paa ankeret. 1 kg rosiner males og kokes, siles og haes kraften op i rabarbrakraften. 8-9 plater gelatine oplöses og haes i, 12 kg sukker haes i. Der maa röres forat ikke gelatinen skal klumpe sig. 2 kg sukker brændes under sterk varme til det smelter (man tar litt av vinsaften til forat det ikke skal bli for tykt. Dette haes paa ankeret for at sætte farve paa vinen som blir mörk som portvin. Vinen gjæres i ca 3 mnd og kan tappes november men maa siles för den haes paa flasker.

Du finner mange vinoppskrifter HER.

Flasken på bildet over inneholder rabarbravin ( eller kanskje eddik nå, etter alle disse år ). Den ble tappet på flasker i 1954 av min mor, og nabokona. Den aller siste flasken er bare blitt liggende i hylla i kjelleren til bruk i en spesiell anledning.... Den anledningen er ikke kommet, eller så har vi rett og slett glemt vinen.

Jeg kan huske at denne vinen var fantastisk god, og det er ikke så altfor mange år siden vi brukte op den nest siste flasken med vin, og den var av ypperste kvalitet.


Norgesglass ble brukt til hermetisering i "gamle dager ".

Link til en norgesglass- historie. Siden linken viser til heter Digitalt fortalt, og er en fin side med historier fra hele landet. Her kan du også legge inn historier av kulturell verdi. Denne siden anbefales varmt !

Norgesglassene over inneholder hermetiserte epler. Innholdet skal tømmes ut, da frukten er blitt altfor gammel. Deretter blir nok glassene brukt om igjen til å lage kirsebærlikør. Hver høst har jeg tenkt jeg skal gjøre dette, men så har det "kokt bort".

For et par uker siden fikk jeg denne vinflasken:

Tusen takk, Inger :) Gleder meg til å smake på den til jul ! Den skal nytes sammen med multekremen.

Lakka er finsk, og betyr multe (cloud berry på engelsk, og hjorton på svensk).

Mer om Lakka-vin kan du lese HER

Ha en flott lørdagskveld !

1 kommentar:

Iren sa...

Gamle minner kom fram nå :) Husker godt alt det gode min mor hermetiserte på slike flotte Norgesglass da jeg var lita. Elsket spesielt kirsebærene og krem jeg ;)

Ha en fortsatt flott lørdag!

Klem