Sider

onsdag 27. mai 2009

Blomster og busker og litt til..


Jeg har hatt lyst til å gjøre litt mer ut av verandaen min, og dagene renner av sted uten at jeg får snudd meg rundt !!

I går var jeg endelig nede på plantasjen og fikk tak i noen busker, Potentilla Goldfinger, som skal stå i bed inntil vegg, og ute i bedet ved porten. Må ha noe som brer seg litt utover, så kanskje ikke ugraset trives så godt ( håper jeg).  Det finnes så mange varianter av Potentilla, det var vanskelig å velge. Denne er kanskje den vanligste, men også den tetteste og kraftigste.

Jeg falt for en Clematis Pillu, Den har en kompakt vekst og kan  også brukes til dyrking i potter. Den skal stå ved siden av garasjen. Trives den, kan det hende jeg kjøper noen til senere til verandabruk.

Jeg kjøpte noen frøposer også, kanskje i seneste laget, men det er moro å prøve. Det ble erteblomster, blomkarse, begge disse skal få vokse seg utover verandarekkverket :)

Har lagt de i vann i dag, så  de får ligge og trekke et døgn... Så setter jeg dem ned i minidrivhuset mitt, der de kan kose seg å spire.

Jeg kjøpte også lupinfrø ( Ja, du leste riktig ) :)  Vet at det ansees som ugras, men målet er å kvele ugraset jeg har på oversiden av huset, der jeg slåss med brennenesla ( fet jord ). Det er ikke enkelt med sprøytemidler når en har firbente som springer ut og inn hele dagen......

Har fått tak i et lite minidrivhus til å ha på kjøkkenbenken.

Det er selvvannende og plass til massevis av små planter, og heter Pluggboks, og er fra Nelson Garden


PlantStart Pluggbox Pop-up,  

PopUp er minidrivhuset som lar deg enkelt og greit foredle hele 49 pluggplanter - ideelt for utplanting i krukker, verandakasser, eller i blomsterbed.

Hullene i pluggdelen fylles med såjord. Vend så lokket, og trykk ned, slik at det dannes en grop til å så frøene i. På frøposen vil du finne informasjon om frøene skal dekkes til med jord eller ikke. Avslutt med å fukte jorden med vann.

Minidrivhuset er selvvannende - bare fyll vann i rennen nederst, men unngå overvanning. Lokket kan roteres 90° for å regulere ventileringen.

Når plantene har strukket seg til taket av drivhuset, er lokket ikke nødvendig lengre, og det nærmer seg tid for ut-/omplantning.

Minidrivhuset har fått navnet sitt etter PopUp-funksjonen, der to vinger på sidene brettes ut og trykkes lett ned, slik at pluggplantene løftes opp og lett kan omplasseres.
Smart, ikke sant !

Ha en flott torsdag, alle sammen ! Hilsen 

Ingen kommentarer: